Aandacht voor bewegen, goede voeding en anti-veroudering neemt toe. Anderzijds hebben we steeds meer te kampen met chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas. Waar gaat het mis? 

Iedere cel in ons lichaam is opgebouwd uit omega-3 en omega-6 vetzuren . Deze zijn essentieel voor het lichaam om optimaal te kunnen functioneren. Met essentieel bedoelen we dat ons lichaam deze zelf niet aan kan maken, maar dat het lichaam deze binnen moet krijgen via onze voeding of voedingssupplementen. Alleen wel in de juiste verhouding! De omega-6 / omega-3 verhouding in het typische westerse dieet ligt tussen 10:1 en 20:1. Dit betekend dat we tot 20 maal meer omega-6 vetzuren binnen krijgen dan omega-3 vetzuren. Een omega-6 / omega-3 verhouding van 5:1 of liever nog 3:1 is van belang voor normale lichaamsfuncties. Een gezonde balans tussen omega-6 en omega-3 is een van de belangrijkste schakels voor gezondheid en het beperken of voorkomen van chronische ziekten. 

Waarom gaat het mis?

Door de consumptie van veel bewerkte voedingsmiddelen en plantaardige oliën zoals soja-, zonnebloem- en maïsoliën die tot wel 80% omega-6 bevatten en weinig tot geen omega-3 vetzuren. Ook doordat veel van het vlees dat we eten afkomstig is van dieren die bewerkte voeding krijgen welke rijk is aan omega-6. Zelfs gekweekte vis bevat omega-6 vetzuren en andere minder gezonde stoffen en slechts een zeer laag gehalte aan omega-3.  En laat omega-6 nu juist ontstekingsbevorderend en omega-3 ontstekingsremmend werken…

Wat kan je doen?

Door de inname van de juiste hoeveelheid hoogwaardige omega-3 en omega-9 en het beperken van de inname van omega-6 beperk je de kans op – met name laaggradige – ontstekingen en hart- en vaatziekten. Omega-9 draagt bij aan een gezond hart- en vaatstelsel en het op peil houden van de bloedsuikerspiegel. Het regelmatig en voldoende innemen van omega-3 vetzuren is van groot belang voor de ontwikkeling van de hersenen, het immuunsysteem en het reguleren van een normale bloeddruk.

In welke voedingsstoffen zitten welke omega vetzuren?

3 – koud water vissen, vette vis (haring, makreel, paling, sardines, zalm, ansjovis), zuivere visolie, koolzaadolie, lijnzaad(olie), walnoten(olie)

6 – sesamolie, saffloerolie, zonnebloemolie, margarine/halvarine, maiskiemolie, tarwekiemolie, pompoenpitten en pompoenpitolie, pindaolie (arachideolie), druivenpitolie, palmolie, sojaolie

9 – olijven, olijfolie, roomboter, hazelnootolie, macadamia’s, amandelen, amandelolie, noten, avocado

Omega-3 heeft wetenschappelijk bewezen positieve effecten op  de gezondheid:

  • verlaagt de bloedlipiden (cholesterol en triglyceriden) en bloeddruk, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten
  • behoudt de elasticiteit van de bloedvaten
  • verbetert het functioneren van de hersenen
  • draagt bij aan meer rust en verlichting van depressie
  • gaat ontsteking in hersencellen en bloedvaten tegen
  • goed voor het immuunsysteem
  • maakt het celmembraan zachter en flexibeler

Test je vetzuurbalans!

Benieuwd hoe jij ervoor staat? Je omega-6 : 3 ratio is heel makkelijk te meten d.m.v. een vingerpriktest. De test wordt anoniem door het Vitas AS laboratorium in Oslo getest en kost €84,-. Binnen 15 tot 20 werkdagen is de uitslag binnen. De test is gratis bij een omega-3 starterspakket (6 maanden) van Eqology. Hierbij krijg je nog een test zodat je na 4 maanden het verschil in je balans kan meten. Voor meer informatie kan je bij mij terecht.

Eqology

Waarom werk ik met Eqology? Om meerdere redenen. Ze hebben een top product: de Pure Arctic Oil (omega-3) met een zuiverheidsgraad dat tot de beste van de wereld behoort: TOTOX = 4. Dat zegt je misschien niks, maar geloof me, dat is laag. En natuurlijk de combinatie met de testen. Meten is weten! Uiteraard heb ik zelf ook de test gedaan en wat bleek… ik zat ook niet in het groen, ondanks het feit dat ik levertraan slikte van een heel bekend merk… Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar dan wordt dit blog wel erg lang. Wil je er meer over weten of wil je een mini health event thuis waar ik informatie geef over gezondheid? Neem even contact op! Als laatste nog even de pluspunten van de Pure Arctic Oil:

Pure omega-3 olie van 100% verse, traceerbare en duurzame Arctische wilde vis verrijkt met organische, koudgeperste olijfolie en vitamine D3.

De Pure Arctic Oil is goed voor…

  • Het hart

Dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA draagt bij aan een normale hartfunctie

  • De hersenen

Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan normale hersenfunctie. Zwangere en borstvoedende vrouwen: 200 mg DHA bovenop de dagelijkse inname van 250 mg EPA + DHA draagt bij aan normale hersenontwikkeling van de foetus / het kind

  • Het zicht

Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan behoud van normaal zicht. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 100 mg DHA

  • Het immuunsysteem

Dagelijkse inname draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem

  • Bloeddruk en triglyceriden level

Dagelijkse inname van 2 g tot max 5 g DHA + EPA draagt bij aan behoud van een normale bloeddruk en triglyceriden levels

  • De spierfunctie

Dagelijkse inname draagt bij aan een normale spierfunctie

Met vitamine D3 dat goed is voor…

  • Spieren, bloed, botten en immuunsysteem

Vitamine D3 draagt bij aan een normale spierfunctie, absorptie van calcium en fosfor voor onderhoud van normale botten en tanden en een normale werking van het immuunsysteem

MSC gecertificeerd

Duurzaam, traceerbaar, wild gevangen

Visserijen worden door de MSC gecertificeerd om zeker te stellen dat de instandhouding van de vispopulatie wordt gewaarborgd en het ecosysteem gezond en productief blijft voor de toekomst.